W niedzielę, 17 listopada, włączamy się w Dzień Otwarty Muzeów Krakowskich (DOMK) i zapraszamy do zwiedzania naszych wystaw oraz do udziału w wydarzeniach odbywających się tego dnia. Zachęcamy do zapoznania się z programem.
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora
godz. 11:00-16:00
ul. Sienna 7/5
Bilet wstępu: 5 zł
Galeria-Pracownia Tadeusza Kantora mieszcząca się przy ul. Siennej 7/5 udostępniona została po raz pierwszy w 1995 roku. W tym mieszkaniu-pracowni artysta w latach 1987–1990 tworzył ostatnie dzieła swojego życia. Miejsce to wygląda jak przed laty, w chwili kiedy Tadeusz Kantor opuścił je na zawsze. Zachowały się meble, pisma, rysunki, przedmioty osobiste, pamiątki z podróży. Wystrój wnętrza uchyla rąbka tajemnicy osobowości twórcy, pozwala przyjrzeć się skromnym warunkom, które dla Tadeusza Kantora były wystarczające, by tworzyć. Pokój Tadeusza Kantora stanowi część stałą ekspozycji. Tego dnia w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora będzie miał miejsce finisaż wystawy Kantor / Bereś. W tym dniu pokój artysty oraz wystawa czasowa – będą
Wystawa Bereś
godz. 11:00-19:00
budynek przy ul. Nadwiślańskiej 2-4
Bilet wstępu: 5 zł
„Bereś” to pierwsza od śmierci artysty w 2012 roku duża prezentacja jego twórczości, na którą składają się ściśle ze sobą powiązane dwa nurty: rzeźby i manifestacje. Na wystawie zapewniono możliwość nawiązania bezpośredniej relacji z częścią oryginalnych obiektów Jerzego Beresia poprzez ich dotykanie i wprawianie w ruch. Wystawa Jerzego Beresia w Cricotece, realizowana we współpracy z Fundacją Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia, odbywa się w 60 rocznicę pierwszej indywidualnej wystawy artysty zorganizowanej z inicjatywy Grupy Krakowskiej w Galerii Krzysztofory. Jest kontynuacją linii programowej Cricoteki badania możliwości aktualizowania, zabezpieczenia i prezentowania archiwów oraz spuścizny artystów zajmujących się sztuką efemeryczną, niejako organicznie splecioną z osobą twórcy, a przy tym prezentacji artystów i artystek pozostających w bliskiej relacji z Tadeuszem Kantorem. W przypadku Beresia ten dialog i dyskusja z Kantorem były intensywne i znaczące za życia obu twórców, stanowiły też ważną część działalności Galerii Krzysztofory – kolebki krakowskiej (i nie tylko) awangardy.
Na ekspozycji są prezentowane rzeźby ze wszystkich okresów twórczości Beresia (od 1956 do 2012 r.), filmy archiwalne oraz wideoeseje, komentujące jego dorobek performatywny. W narracjach towarzyszących wystawie zespół kuratorski – Jerzy Hanusek, Kamil Kuitkowski i Natalia Zarzecka – za nadrzędny cel stawia przybliżenie jednego z najważniejszych artystów polskich współczesnej publiczności, czemu służyć ma zestawienie wątków i kontekstów, w których i wobec których działał, a które dziś okazują się nadal aktualne. Bereś jako artysta niepokorny, kontestujący porządki estetyczne, społeczne i polityczne pozwala odczytywać siebie na nowo, zarówno wobec teraźniejszych sytuacji politycznych, jak i nurtów postantropocentrycznych, kwestionujących dotychczasową (nadrzędną) pozycję człowieka w świecie.
Wystawa stała Widma. Korekta
godz. 11:00-19:00
budynek przy ul. Nadwiślańskiej 2-4
Bilet wstępu: 5 zł
Przekształcenie wystawy stałej „Tadeusz Kantor. Widma” polega na wprowadzeniu trzech nowych obiektów (Goplana i Elfy, Maszyna aneantyzacyjna i Trąba Sądu Ostatecznego). Włączone do wystawy obiekty mają tę samą proweniencję i podobnie jak te prezentowane obecnie – poprzez wpisaną w nie deformację, tendencję do rozbijania formy, kojarzone z nimi stany zagrożenia, opresji, przemocy dokonanej na sztuce i życiu – reprezentują kanony powojennej estetyki. W tym procesie przybywania obiektów pole znaczeń ulegnie poszerzeniu. Wystawa „Tadeusz Kantor. Widma” to konfrontacja widza z trudną przeszłością przepracowywaną przez artystę na wszystkich polach jego kreacji. To także próba zmierzenia się z pytaniem, w jaki sposób doświadczenie wydarzeń z historii powszechnej XX wieku: obu wojen światowych, Holocaustu, totalitaryzmu, masowych ruchów i ideologii, przeobrażeń społeczno-kulturowych, przesiedleń i migracji, wpłynęło na twórczość i biografię artysty.
Odtworzenie Manifestacji romantycznej
godz. 16:00-19:00
Wymarsz z pod Bunkra Sztuki
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Odtworzeniu Manifestacji romantycznej towarzyszy największa od 20 lat wystawa Jerzego Beresia, odbywająca się w Cricotece, która prezentuje kilkadziesiąt rzeźbiarskich obiektów artysty oraz jego działania performatywne. Wydarzenie, zaplanowane na 17 listopada, będzie szóstym odtworzeniem tej akcji.
Pierwsze wykonanie performansu miało miejsce 18 listopada 1981 roku. W kolejnych latach – 2000, 2006 i 2011 – artysta zrealizował jego autorskie, rocznicowe odtworzenia. Pragnieniem Jerzego Beresia było przekształcenie tej symbolicznej akcji w cykliczne wydarzenie, na stałe wpisane w kalendarz artystyczny Krakowa. Pierwsze próby realizacji tego założenia podjął Wydział Intermediów ASP oraz ówczesny dziekan, prof. Artur Tajber, którzy w 2014 roku, już po śmierci artysty, zrekonstruowali Manifestację według pozostawionego przez niego scenariusza.
Manifestacja romantyczna Jerzego Beresia to kluczowa akcja w jego twórczości oraz jedno z najbardziej rozpoznawalnych działań polskiej sztuki lat 80 XX wieku. Pierwszy projekt performansu powstał w 1975 roku, kiedy artysta stworzył rzeźbę Wózek romantyczny. Performans miał stanowić dialog z polskim romantyzmem, oparty na tragicznej ironii kultury klęski.
Od momentu powstania koncepcji artysta podejmował próby realizacji przedsięwzięcia – początkowo w Krakowie, dla którego je zaprojektowano, później także we Wrocławiu i Zielonej Górze. Władze miast konsekwentnie odrzucały jego starania, obawiając się silnej politycznej wymowy projektu. Dopiero międzynarodowy festiwal sztuki IX Spotkania Krakowskie stworzył okazję do jego realizacji.
Zgodnie ze scenariuszem stworzonym przez Jerzego Beresia akcja odbywa się na Rynku Głównym w Krakowie. Jej przebieg obejmuje przemarsz grupy uczestników (około 30-40 osób) i przejazd Wózka romantycznego z Bunkra Sztuki na płytę Rynku, wraz z obejściem Sukiennic i pięcioma przystankami na tej trasie. Podczas marszu zakreślane zostają okręgi, malowane napisy i rozpalane symboliczne ogniska – Nadziei, Wolności, Godności, Miłości i Prawdy. Manifestacja romantyczna jest pamiątką wielkiego zrywu „Solidarności”, ale przede wszystkim autentycznej, pisanej z małej litery – solidarności jako kategorii społecznej, przypomnieniem uniwersalnych wartości.
Informujemy, iż udział w wydarzeniu oznacza wyrażenie przez Panią/Pana jako uczestnika zgody (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit a RODO) na rozpowszechnianie wizerunku w zakresie umieszczenia zdjęć i nagrań z przebiegu wydarzenia w serwisach internetowych Administratora (media społecznościowe oraz strona internetowa), w ramach działań informacyjnych i promocyjnych. Zapewniamy, że Pani/Pana wizerunek nie będzie wykorzystywany w celach zarobkowych, w związku z tym nie przysługują Pani/Panu jakiekolwiek roszczenia, w szczególności prawo do wynagrodzenia.